خواص رازیانه چیست؟+ فواید رازیانه برای سلامتی چیست؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خواص رازیانه چیست؟+ فواید رازیانه برای سلامتی چیست؟
نوشته شده در چهار شنبه 10 ارديبهشت 1399
بازدید : 185
نویسنده : مهرو

Foeniculum vulgare ، که معمولاً به عنوان رازیانه شناخته می شود ، یک گیاه خوشمزه و گیاهی با طعم دهنده است.

گیاهان رازیانه به رنگ سبز و سفید و دارای برگهای پر گل و گلهای زرد است.

هم پیازهای ترد و هم دانه های گیاه رازیانه دارای طعمی ملایم و شیرین مانند هستند. با این حال ، طعم دانه ها به دلیل داشتن روغنهای اساسی آنها قدرت بیشتری دارند.

گذشته از بسیاری از کاربردهای آشپزی ، رازیانه و دانه های آن طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را ارائه می دهند و ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد باکتریایی به همراه داشته باشند.

در اینجا 10 فواید تخم رازیانه و رازیانه آورده شده است ، همه آنها براساس علم است.


1. بسیار مغذی است
رازیانه و دانه های آن مملو از مواد مغذی است. در اینجا تغذیه 1 فنجان (87 گرم) پیاز رازیانه خام و 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) تخم رازیانه خشک (1 منبع معتبر) آورده شده است:

 لامپ رازیانه تازه دانه رازیانه خشک
کالری 27 20
فیبر 3 گرم 2 گرم
ویتامین C 12٪ از RDI 1٪ از RDI
کلسیم 3٪ از RDI 5٪ از RDI
آهن 4٪ از RDI 6٪ از RDI
منیزیم 4٪ از RDI 5٪ از RDI
پتاسیم 8٪ از RDI 2٪ از RDI
منگنز 7٪ از RDI 17٪ از RDI
 
همانطور که می بینید ، هر دو دانه رازیانه و رازیانه کالری کمی دارند اما بسیاری از مواد مغذی مهم را تأمین می کنند.

لامپ رازیانه تازه منبع خوبی برای ویتامین C ، یک ویتامین محلول در آب برای سلامت سیستم ایمنی ، ترمیم بافت ها و سنتز کلاژن است (منبع 2Trusted).


ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن شما عمل می کند و در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند (منبع 3Trusted).

هر دو لامپ و دانه ها حاوی منگنز معدنی هستند ، که برای فعال سازی آنزیم ، متابولیسم ، محافظت از سلول ، رشد استخوان ها ، تنظیم قند خون و بهبود زخم ها حائز اهمیت است (منبع 4Trusted).

گذشته از منگنز ، رازیانه و دانه های آن حاوی مواد معدنی دیگری هستند که برای سلامتی استخوان ها از جمله پتاسیم ، منیزیم و کلسیم مهم هستند (منبع 5Trusted).

خلاصه
رازیانه و دانه رازیانه مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و منگنز را تأمین می کند.
2. حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمند است
شاید برجسته ترین مزایای رازیانه و دانه رازیانه از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قوی که در آنها وجود دارد ناشی شود.

نشان داده شده است كه روغن ضروری گیاه حاوی بیش از 87 تركیب فرار از جمله آنتی اکسیدانهای پلی فنول ، اسید رزماریك ، اسید كلروژنیك ، كورستین و آپیژنین (منبع 6Trusted) است.

آنتی اکسیدان های پلی فنول مواد ضد التهابی قوی هستند که تأثیرات قدرتمندی بر سلامتی شما دارند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی سرشار از این آنتی اکسیدان ها را دنبال می کنند ، خطر کمتری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، چاقی ، سرطان ، بیماری های عصبی و دیابت نوع 2 دارند (منبع 7Trusteded).


علاوه بر این ، بیش از 28 ترکیب در دانه رازیانه ، از جمله آنتول ، شنبلیله ، متیل چاویکول و لیمونن شناسایی شده است.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که کامانزانول آلی دارای خواص ضد سرطان ، ضد میکروبی ، ضد ویروسی و ضد التهابی است (منبع 8Trusted).

سرانجام ، لیمونن ترکیب گیاهی به مبارزه با رادیکالهای آزاد کمک می کند و نشان داده شده است که سلولهای موش را در برابر صدمات ناشی از برخی بیماریهای مزمن محافظت می کند (9Trusted Source، 10Trusted Source).

خلاصه
تمام قسمت های گیاه رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند اسید کلروژنیک ، لیمونن و کوئرستین است - که همه اینها می توانند برای سلامتی مفید باشند.
3. دانه رازیانه ممکن است اشتها را سرکوب کند
تخم رازیانه نه تنها باعث ایجاد عمق و طعم به غذاهای شما می شود بلکه به مهار اشتها نیز کمک می کند.

مطالعه ای در 9 زن سالم نشان داد كه كسانی كه 8.5 اونس نوشیدنی (250 میلی لیتر) چای ساخته شده با 2 گرم تخم رازیانه قبل از خوردن ناهار بنوشند ، احساس گرسنگی كمی دارند و نسبت به كسانی كه نوعی چای دارونما می نوشند ، كالری كمتری مصرف می كنند (11 منبع معتبر )

آنتول ، یکی از اجزای اصلی اسانس رازیانه ، ممکن است در پشت ویژگیهای مهارکننده اشتها گیاه باشد.

به گفته این ، یک مطالعه دیگر در 47 زن نشان داد که افرادی که روزانه 300 میلی گرم عصاره رازیانه در روز به مدت 12 هفته تجویز می کنند ، در مقایسه با گروه دارونما ، وزن کمی به دست آوردند. آنها همچنین کاهش اشتها را تجربه نکردند (منبع 12Trusted).

تحقیقات در این زمینه متناقض است ، و مطالعات بیشتری لازم است تا کاملاً از خواص مهارکننده اشتها رازیانه استفاده شود.

4- می تواند از سلامت قلب بهره مند شود
خوردن رازیانه و دانه های آن ممکن است از چندین طریق به سلامتی قلب منتهی شود ، زیرا آنها با فیبر بسته بندی شده اند - ماده مغذی که برای کاهش برخی از عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا مفید است.

یک لیوان (87 گرم) وعده ای از لامپ رازیانه خام 3 گرم فیبر دارد - 11٪ از مقدار مرجع روزانه (DRV).

رژیم های غذایی پر فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارند. مروری بر 22 مطالعه ، حاوی بیشتر فیبر در رژیم غذایی با خطر ابتلا به بیماری قلبی است. برای هر 7 گرم فیبر اضافی که در روز مصرف می شود ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی 9٪ کاهش یافته است (منبع اطمینان 13).

رازیانه و دانه های آن نیز حاوی مواد مغذی مانند منیزیم ، پتاسیم و کلسیم هستند که نقش مهمی در سالم سازی قلب شما دارند (منبع اطمینان 14).

به عنوان مثال ، از جمله منابع غنی پتاسیم در رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش فشار خون بالا ، یک عامل خطر برای بیماری های قلبی کمک کند (منبع اطمینان 15).

خلاصه
رازیانه و دانه‌های آن حاوی فیبر ، پتاسیم ، منیزیم و کلسیم هستند - همه اینها برای سلامتی قلب ضروری هستند.
5- ممکن است دارای خاصیت ضد سرطان باشد
طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی قدرتمند موجود در رازیانه ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن ، از جمله سرطان های خاص کمک کند.

به عنوان مثال ، آنتول - یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال دانه رازیانه - دارای خواص ضد سرطان است.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که آنتول رشد سلولی را سرکوب می کند و یا در اثر سلول های سرطانی انسان باعث مرگ سلولی برنامه ریزی شده یا مرگ برنامه ریزی شده سلول می شود (منبع 16Trusted).

یکی دیگر از آزمایشات لوله آزمایش نشان داد که عصاره رازیانه گسترش سلولهای سرطانی پستان انسان را متوقف کرده و باعث مرگ سلولهای سرطانی شده است (منبع 17Trusted).

مطالعات حيوانات همچنين نشان مي دهد كه عصاره دانه ها ممكن است از سرطان پستان و كبد محافظت كند (18 منبع مطمئن).

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است ، اما مطالعات انسانی قبل از رازیانه مورد نیاز است یا عصاره آن به عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان توصیه می شود.

خلاصه
لوله های آزمایش و آزمایشات حیوانات نشان داده اند که رازیانه می تواند دارای خاصیت ضد سرطان باشد. با این حال ، مشخص نیست که آیا همان اثرات در انسان دیده می شود یا خیر.
6. ممکن است به زنان شیرده کمک کند
نشان داده شده است که رازیانه دارای خواص گالاکتوژنیک است ، به این معنی که به افزایش ترشح شیر کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که مواد خاص موجود در آنزول ، مانند دیانولول و فوتوآنتول ، مسئول تأثیرات گالاکتوژنیک گیاه هستند (منبع 6Trusted).

رازیانه ممکن است ترشح شیر و سطح پرولاکتین خون را افزایش دهد - هورمونی که بدن را برای تولید شیر مادر علامت می زند (منبع 20Trusteded).

با این حال ، مطالعات دیگر هیچ تاثیری بر ترشح شیر یا افزایش وزن نوزادان ندارند. عوارض جانبی منفی مانند افزایش وزن کم و مشکل در تغذیه نیز در کودکانی گزارش شده است که مادرانشان نوشیدن چای های شیردهی حاوی رازیانه (21 منبع معتبر ، 22 منبع معتبر ، 23 منبع معتبر).

به همین دلایل ، زنان شیرده قبل از استفاده از رازیانه برای تحریک تولید شیر باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند.

خلاصه
برخی مطالعات حاکی از آن است که رازیانه می تواند ترشح شیر و افزایش وزن در شیرخواران شیرخوار را افزایش دهد ، اما مطالعات دیگر فایده ای نداشته است.
7-10. سایر مزایای بالقوه
گذشته از مزایای ذکر شده در بالا ، گیاه رازیانه و دانه های آن می توانند سلامت شما را به روش های زیر بهبود بخشند:

ممکن است خاصیت ضد باکتریایی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره رازیانه رشد باکتریها و مخمرهای بالقوه مضر مانند اشرشیاکلی ، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس (منبع 24Trusted) را مهار می کند.
ممکن است التهاب را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در رازیانه ، مانند ویتامین C و کوئرستین ، می توانند به کاهش التهاب و سطح نشانگرهای التهابی کمک کنند (منبع 25Trusted).
ممکن است از سلامت روان بهره مند شود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که عصاره رازیانه ممکن است نقص حافظه مرتبط با پیری را کاهش دهد (26Tusted Source).
ممکن است علائم یائسگی را تسکین دهد. با بررسی 10 مطالعه ، خاطرنشان شد که رازیانه ممکن است عملکرد جنسی و رضایتمندی را در زنان یائسه بهبود بخشد ، همچنین از بین بردن گرگرفتگی ، خارش واژن ، خشکی ، درد در هنگام رابطه جنسی و اختلالات خواب را برطرف کند.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از این مطالعات از دوزهای غلیظ گیاه استفاده می کنند ، و بعید نیست خوردن مقادیر کمی رازیانه یا دانه های آن مزایای مشابهی داشته باشد.

خلاصه
رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی است و ممکن است سلامت روان ، تسکین علائم یائسگی و کاهش التهاب را بهبود بخشد. با این وجود بعید است که رازیانه یا دانه های آن هنگام خوردن به مقدار کم اثرات مشابهی را ارائه دهند.
موارد احتیاط
اگرچه رازیانه و دانه های آن هنگام خوردن در حد اعتدال ، بی خطر هستند ، در مورد منابع غلیظ تر رازیانه ، مانند عصاره ها و مکمل ها ، نگرانی هایی درباره ایمنی وجود دارد.

به عنوان مثال ، رازیانه دارای خاصیت استروژنی قوی است ، به این معنی که به طور مشابه با هورمون استروژن عمل می کند. اگرچه این ممکن است به تسکین علائم یائسگی کمک کند ، ممکن است برای زنان باردار ناامن باشد.

خواص هویج چیست؟






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: